Måling af luftforurening under Folkemødet på Bornholm

Institut for Miljøvidenskab stod for målingerne.

Folkemødet 2018 på Bornholm er nu overstået.

Blandt deltagerne var Institut for Miljøvidenskab fra Aarhus Universitet, som havde til opgave at måle luftforureningen under Folkemødet.

Dette foregik med helt nyudviklede sensorer, som indtil videre måler CO2 og partikler (fine partikler; PM2.5 og grove partikler; PM10). Sensorerne er stadig under udvikling og er derfor endnu ikke valideret mod referenceinstrumenter, men hvis du er interesseret, kan du følge målingerne her

Selvom Allinge var afspærret for trafik, var der områder, hvor partikelkoncentrationen steg. Dette blandt andet ved busterminalen samt i områder med mange madboder, hvor grill og gasblus bidrog til partikeludledningen. Ligeledes har det flotte sommervejr udtørret jorden, så på tørre græsplæner med mange mennesker var der meget støv i luften, hvilket øgede koncentrationen af de grove partikler (PM10).

Læs mere om Folkemødet her