Konkurrenceevnen skal øges ved at reducere spild af mad og råvarer

Institut for Miljøvidenskab er med i et nyt, stort innovationskonsortium, der skal undersøge, hvordan spildet i værdikæden fra jord til bord kan reduceres markant.

Konkurrenceevne og indtjening i store dele af fødevarebranchen er faldende. Helt skidt står det til i frugt- og grøntbranchen, hvor 30 % af produktionen af kartofler, frugt og grøntsager aldrig når frem til detailbutikkerne og ud til forbrugeren. I stedet bliver den til madspild undervejs. Et nyt, stort innovationskonsortium, under ledelse af AgroTech A/S, skal undersøge, hvordan spildet i værdikæden fra jord til bord kan reduceres markant.

Seniorforskerne Anders Johansen og Ulrich Bay Gosewinkel, begge Institut for Miljøvidenskab, skal arbejde med prøvetagning af VOCer (flygtige organiske forbindelser) og sporer fra de svampe, der ødelægger grøntsagerne. De skal undersøge om VOCer og svampesporer kan bruges til, at fortælle noget om de skadelige svampes tilstedeværelse og aktivitet i opbevaringsfaciliteter til opbevaring af grøntsager.