Indvielse af Villum Research Station udsat

Grundet flystrejke i Danmark bliver det ikke muligt at gennemføre den planlagte officielle indvielse af Villum Research Station i Grønland i dag, d. 2. marts.

Foto: Stephan Bernberg

Forskningsstationen drives af Aarhus Universitet, og er finansieret med 70,5 mio. kr. fra VILLUM FONDEN. Den er placeret ved Station Nord, der er det danske forsvars yderste forpost mod nord.

De nye faciliteter skal være centrum for interdisciplinær forskning i effekterne af klimaforandringer i det højarktiske miljø, herunder påvirkning af atmosfæren, havet, isen, geologien og biologien.

Ejerskabet varetages af Grønlands Naturinstitut på vegne af Selvstyret og er i et åbent samarbejde med nationale og internationale forskningsinstitutioner.

At den officielle indvielse ikke kan gennemføres som planlagt vil dog ikke betyde, at anlægget ikke anvendes. Allerede nu er over 1100 overnatninger booket af forskere fra en international kreds af forskere i arktiske forhold til forskning i 2015. De første forskere er ankommet og de første forskningsprojekter skudt i gang.

Det nyetablerede Arktiske Forskningscenter ved Aarhus Universitet og det ligeledes nyetablerede Arctic Science Partnership, der er et samarbejde mellem forskningsmiljøer i Danmark, Grønland og Canada, er nogle af de vigtigste forskergrupperinger, der vil benytte sig af de nye faciliteter og vil stå for hovedparten af overnatningerne i 2015.

Villum Research Station vil blive officielt indviet i løbet af foråret eller sommeren 2015 i stedet.

Læs her mere om Villum Research Station (åbner i nyt vindue)