Google Street View bil skal kortlægge københavnerluft

Måling af luftkvalitet på samtlige gader i Storkøbenhavn.

(Illustration: Bjørn Godske)
(Illustration: Ole Hertel)
(Illustration: Bjørn Godske)

In Danish only

Institut for Miljøvidenskab skal medvirke i et projekt, hvor Google Street View bilen skal måle luftkvalitet på samtlige gader i Storkøbenhavn.

Projektet blev lanceret fra Rådhuspladsen i København under ledelse af Miljøborgmesteren (Københavns Kommune har trukket projektet til København), Roel Vermeulen fra Utrecht Universitet i Holland (som har designet projektet og er overordnet projektleder) samt Googles chef i Danmark Malou Aamund.

Forskerne fra Institut for Miljøvidenskab skal deltage i den forskningsmæssige udnyttelse af de mange resultater fra målingerne, og teknikere skal servicere instrumenterne til måling af luftforurening foretaget fra bilen.

Målingerne i bilen skal løbende testes gennem sammenlignede målinger på allerede opsatte målestationer.

Projektet har ligeledes deltagelse af forskere fra Københavns Universitet.

Se video med Ole Hertel, Institut for Miljøvidenskab om Street View bilen
(optaget af Ingeniørens journalist Christoffer Elmann Ranhauge)

Læs artikel her (fra Ingeniøren)