Ny dansk drivhusgasopgørelse til EU og FN

Danmarks totale drivhusgasemissioner omregnet til såkaldte CO2-ækvivalenter er faldet med 11 procent fra 1990 til 2010. Tallet omfatter ikke nettobidraget fra skovenes og jordernes udledninger og optag af CO2 . Såfremt det indregnes er faldet 19,4 procent. Det fremgår af Danmarks årlige rapport om drivhusgasopgørelser, der offentliggøres af DCE – Nationalt Center for Miljø og Energi, Aarhus Universitet.

DCE – Nationalt Center for Miljø og Energi er på vegne af Miljøministeriet og Klima-, Energi-, og Bygningsministeriet ansvarlig for beregning og rapportering af den nationale emissionsopgørelse til EU og FN’s konvention om klimaændringer (UNFCCC).

I overensstemmelse med retningslinjerne for opgørelserne er emissionerne ikke korrigerede for handel med elektricitet med andre lande og temperatursvingninger fra år til år.

CO2 er den vigtigste drivhusgas og bidrager i 2010 med 79,1 procent af den nationale totale udledning, efterfulgt af lattergas (N2O) med 10 procent og metan (CH4) med 9,4 procent, mens industrigasserne HFC’er, PFC’er og SF6 kun udgør 1,5 procent af de totale emissioner. Set over perioden 1990-2010 så har disse procenter været stigende for CO2 og industrigasser, nær konstant for CH4 og faldende for N2O.

Splittet op på sektorer bidrager energi (hovedsageligt stationære forbrændingsanlæg), transport og landbrug mest med i 2010 henholdsvis 58 procent, 22 procent og 15 procent af Danmarks nationale udledning.

Kontakt: Kemiingeniør Ole-Kenneth Nielsen tlf. 8715 8478, okn@dmu.dk
DCE – Nationalt Center for Miljø og Energi,
Institut for Miljøvidenskab,  Aarhus Universitet

Denmark's National Inventory Report 2012. Emission Inventories 1990-2010 - Submitted under the United Nations Framework Convention on Climate Change and the Kyoto Protocol. Nielsen, O.-K., Mikkelsen, M.H., Hoffmann, L., Gyldenkærne, S., Winther, M., Nielsen, M., Fauser, P., Thomsen, M., Plejdrup, M.S., Albrektsen, R., Hjelgaard, K., Bruun, H.G., Johannsen, V.K., Nord-Larsen, T., Bastrup-Birk, A., Vesterdal, L., Møller, I.S., Rasmussen, E., Arfaoui, K., Baunbæk, L. & Hansen, M.G. 2012. Aarhus University, DCE – Danish Centre for Environment and Energy, 1167 pp. Technical Report from DCE – Danish Centre for Environment and Energy no. 19.

SummarySammenfatningHele rapporten i pdf-format (10,15 MB)