Omkostningerne ved luftforurening i Europa

EU-kommissionens nyhedsbrev Science for Environment Policy har bragt en omtale af en ny videnskabelig tidsskriftsartikel om omkostningerne ved luftforurening i Europa før, nu og i fremtiden. Artiklens hovedforfattere er forskere fra Institut for Miljøvidenskab.

EU-kommissionens nyhedsbrev Science for Environment Policy (udgivet af European Commission DG Environment News Alert Service) har bragt en omtale af en ny videnskabelig tidsskriftsartikel om omkostningerne ved luftforurening i Europa før, nu og i fremtiden.

Artiklens hovedbudskab er, at sundhedsomkostningerne fra luftforurening i Europa falder, men forbliver høje for international skibsfart.

Se omtalen i Science for Environment Policy, 27 June 2013: Public health costs of air pollution fall in Europe but remain high for maritime shipping

Tidligere artikel

For nogle måneder siden bragte Science for Environment Policy en omtale af en forudgående artikel, der beskriver den benyttede model, og hvordan luftforurenings-omkostninger fordeler sig på forskellige sektorer.

Se omtalen i Science for Environment Policy, 16 May 2013: The cost of air pollution impacts on health.

Referencer

Artiklen om omkostningerne ved luftforurening i Europa før, nu og i fremtiden:

J. Brandt, J., Silver, J. D., Christensen, J. H. et al. (2013) Assessment of past, present and future health-cost externalities of air pollution in Europe and the contribution from international ship traffic using the EVA model system. Atmospheric Chemistry and Physics Discussions. 13: 5923–5959 Doi:10.5194/acpd-13-5923-2013. Study is free to view at: www.atmos-chem-phys-discuss.net/13/5923/2013/acpd-13-5923-2013.html

Den forudgående artikel om modelsystemet og bidraget fra forskellige sektorer:

Brandt, J., Silver,.D., Christensen, J.H., Andersen, M.S. et al. (2013). Contribution from the ten major emission sectors in Europe and Denmark to the health-cost externalities of air pollution using the EVA model system – an integrated modelling approach. Atmospheric Chemistry & Physics 13:5871-5922. DOI: 10.5194/acpd-13-5871-2013.