Ny fireårig rammeaftale med Miljø- og Fødevareministeriet

Rammen for instituttets myndighedsopgaver er på plads for de kommende fire år.

I 2016 har universitetet og Miljø-og Fødevareministeriet genforhandlet rammeaftalen for den forskningsbaserede myndighedsrådgivning.
Aftalen er nu underskrevet, og vi kan glæde os over at tage hul på en fireårig periode.

Rammeaftalen mellem AU og Miljø- og Fødevareministeriet sætter de overordnede rammer for de myndighedsopgaver, som AU skal løse i de næste fire år.

Den har i alt et omfang på ca. 380 mio. kr. årligt. Miljøvidenskab indgår sammen med Bioscience i opgaver indenfor flere ydelsesaftaler idet hovedfokus ligger i Ydelsesaftalen Luft, Emissioner og Risiko samt Ydelsesaftalen Natur og Vand, som tilsammen har et omfang på ca. 113 mio. kr. årligt.

Vores faglige myndighedsopgaver og økonomien omkring dem er stort set som hidtil. Dog er området samfundsøkonomi i en separat rammeaftale sammen med KU efter vi vandt udbud i 2015-2016.

Der har i løbet af forhandlingerne været mange drøftelser om offentliggørelse og tavshedspligt.  Læs mere i AU’s nyhed, hvor du også kan få overblik over de seks faglige områder, som rammeaftalen alt i alt omfatter.

Læs Rammeaftalen her

Anne Winding