Årsrapport for Villum Research Station offentliggjort

Den første årsrapport for Villum Research Station foreligger nu. Villum Research Station i Nordøstgrønland er en af verdens nordligste og mest veludstyrede forskningsstationer kun 900 kilometer fra Nordpolen..

Årsrapport fra Villum Research Station

Den første årsrapport for Villum Research Station foreligger nu.

Se rapporten på hjemmesiden for Villum Research Station.

Villum Research Station i Nordøstgrønland er en af verdens nordligste og mest veludstyrede forskningsstationer kun 900 kilometer fra Nordpolen. Stationen blev etableret i 2014 på basis af en donation fra Villum Fonden, og blev officielt åbnet i juli 2015. Den ejes af det grønlandske hjemmestyre og drives af Aarhus Universitet i samarbejde med det danske forsvar.

Stationen som formål at være en unik state-of-art arktisk forskningsinfrastrukur for at udforske klimaændringerne og deres effekter på atmosfæriske, oceanografiske, biologiske og geologiske forhold og processer i Arktis tæt ved Nordpolen.