Olie og plast i havet

Plastik er den mest udbredte forurening i havet. På Institut for Miljøvidenskab forsker vi i hvordan mikroplast påvirker miljøet. Mikroplast er plastpartikler, der er mindre end ca. 5 mm i diameter. Størstedelen af miljøforureningen med mikroplast stammer fra nedbrydning af større plastaffald fx bildæk og produkter fra industrielle processer, men andre kilder er fx kosmetik og tøj.

Olieforurening er ligeledes en af de store forureningsbidrag i havet. Forureningen sker enten på grund af en ulykke eller et skibsforlis eller som diffus forurening fra den almindelige skibstrafik samt udsivning af olie fra naturlige kilder i områder som indeholder olie i undergrunden, eksempelvis omkring Grønland.

For både plastik og olie er forureningen meget synlig. Vi ser billeder af olieindsmurte fugle, og fisk med plastik i mavesækken. Imidlertid indeholder både plastic og olie også en række skadelige kemikalier, som kan påvirke miljøet, og som kan optages i levende organismer. På instituttet har vi fokus på de kemiske stoffer og påvirkninger fra plastik og olie.