Spredning af antibiotika resistente Staphylococcus aureus fra stalde

Der har de seneste år været fokus på smittevejene for MRSA-infektioner. Andelen af svinefarme smittet med den antibiotikaresistente stafylokokbakterie MRSA CC398 – også kaldet husdyr-MRSA – er vokset fra få procent i 2010 til 88% i 2016, mens antallet af mennesker smittet med husdyr-MRSA tilsvarende er gået fra under 20 i 2010 til 2.018 tilfælde i 2016.

Forskning har vist, at den antibiotikaresistente stafylokokbakterie husdyr-MRSA kan spores i luften omkring husdyrfarme. Det er også påvist, at man har en øget risiko for at blive MRSA-CC398-smittet, hvis man bor i et område, hvor der er svinefarme. Statens Seruminstitut (SSI), DTU og Aarhus Universitet samarbejder i øjeblikket om at undersøge, om smitten kan spredes til nærmiljøet via støv, der kommer ud fra svinestaldene gennem ventilationssystemerne.